Reacties
Tactisch stemmen
Het Franse "non" maakt dat Nederland kan stemmen zonder het risico te lopen om als gekke henkie van Europa te kijk te staan. We zouden onze stem nu kunnen gebruiken om de discussie in Europa in een bepaalde richting te sturen. Wat zijn de perspectieven?
30 May 2005 17:05 | door: Stephie
Ik denk dat nederland ook NEE zegt. omdat de meeste mensen de europese grondwet op een of andere manier niet vertrouwen. zo denk ik er zelf ook over, net als de euro heeft ons land meer geleden dan vooruitgang geboekt in de economie.
31 May 2005 11:05 | door: anique & anouk
wij geven jou (Stephie) GROOT gelijk.
31 May 2005 11:05 | door: Alexandra
Kan iemand dit voorstel naar Barrosso sturen?
Helemaal mee eens!
Helemaal mee eens!
31 May 2005 15:05 | door: Ineke
Of Nederland nu ja of nee laat horen, er verandert niks aan de dure Euro want die heeft niks met de Grondwet te maken maar veel meer met ons kabinet dat door de vele bezuinigingen ervoor gezorgd heeft dat alles hartstikke duur is geworden. Gaan we nee stemmen om ons kabinet af te straffen?? Dat schiet voor geen meter op. Vijftig jaar lang is er over gedaan een grondwet te maken zodat we b.v. als één Europa een vuist kunnen maken naar Amerika, China en Azië. Grondwet zegt niks over softdrugsbeleid, homohuwelijken en abortus, want dat zijn kwesties waarover alleen het nationale kabinet kan beslissen. Dit geldt ook voor b.v. het stierenvechten in Spanje, wij kunnen ons daar druk over maken maar uiteindelijk beslist de Spaanse regering hier zelf over. Natuurlijk is die Grondwet veel te lijvig en onoverzichtelijk, maar zonder die Grondwet worden we helemaal ondergesneeuwd door de EG. Als de Grondwet er komt, kunnen we tenminste eindelijk zelf bepalen wat er op de agenda komt. Een miljoen handtekeningen voor een goede zaak zijn best te realiseren en dan kunnen ze niet meer om ons heen.
En laat die Euro er nou maar buiten, want die heeft niets met deze Grondwet te maken, want dat was nou net het neusje van (de) Zalm!
En laat die Euro er nou maar buiten, want die heeft niets met deze Grondwet te maken, want dat was nou net het neusje van (de) Zalm!
31 May 2005 16:05 | door: Steven
ey je moet naar www.acidplanet.com.buzzer gaan voor de beste muziek... dat was ff reclame :p maar ik vind dat we eigenlijk nee moeten gaan stemmen omdat we veel te slecht zijn voor gelicht over de inhoud van de grondwet. Het 'voorlichten'ging meer over de positieve dingen. Als je echt iemand zou willen informeren moet je ook de nadelen laten zien om een goede, op feiten gebaseerde mening te vormen. -Steven
31 May 2005 19:05 | door: Paul
Ik ben het nagenoeg helemaal eens met dit artikel. Door Nee te stemmen komt er wellicht een einde aan de Brusselse moloch, en kan er eindelijk een sober en echt democratisch Europees samenwerkingsverband komen. Nu is het alleen te hopen dat de Nederlandse regering de uitslag van morgen ook respecteert. In tegenstelling tot Frankrijk gaat het in Nederland om een raadplegend referendum en is de regering niet gehouden aan opvolging van de uitslag. Ze zouden echter wel gek zijn als ze de keuze van het Nederlandse volk niet zouden respecteren. Feitelijk plaatsen ze zichzelf dan buiten de samenleving.
Door Nee te stemmen blijft feitelijk alles bij het oude wordt wel beweerd. Niet echt. Door de uitbreiding naar 25 landen is Europa feitelijk onbeheersbaar geworden. Geen enkele besluitvorming kan nu nog genomen worden doordat het niet mogelijk is al deze landen op een lijn te krijgen.
Nee stemmen is dus een duidelijk signaal vanuit de bevolking dat het afgelopen moet zijn met de politieke dikdoenerij en dat de zaak snel, grondig, en duidelijk geherstructureerd moet worden.
Door Nee te stemmen blijft feitelijk alles bij het oude wordt wel beweerd. Niet echt. Door de uitbreiding naar 25 landen is Europa feitelijk onbeheersbaar geworden. Geen enkele besluitvorming kan nu nog genomen worden doordat het niet mogelijk is al deze landen op een lijn te krijgen.
Nee stemmen is dus een duidelijk signaal vanuit de bevolking dat het afgelopen moet zijn met de politieke dikdoenerij en dat de zaak snel, grondig, en duidelijk geherstructureerd moet worden.
31 May 2005 23:05 | door: Jaco
Ik zeg altijd maar zo: Ja is ja en twijfel is NEE!
31 May 2005 23:05 | door: Lex
Het idee van een sobere uitvoering van de grondwet staat me wel aan. Zoals vanavond in het debat op NL2 wel duidelijk is gebleken, is dat we met de noodzakelijke dingen die de grondwet moest regelen, we er nog een heleboel zaken hebben bijgekregen waar we met z'n allen niet echt om hebben gevraagd. Ik denk dat we wel degelijk verder met europa moeten maar dan wel met een helder en beknopte grondwet (of noem het maar een allesvervangend verdrag). De grondwet zoals die nu is opgesteld is te complex en veelomvattend om met een simpel ja of nee te beoordelen.
01 Jun 2005 12:06 | door: alie
ik twijfel heel erg. voor en tegen argumenten zijn er meer dan genoeg, maar alles bij elkaar loopt mijn 'balans' op 0 zeg maar... geen zeker voor of tegen.... maar niet stemmen is ook zo wat he? ik zal er nog even over denken...
01 Jun 2005 15:06 | door: W.Geuke
De perspectieven van een Nederlands Nee,kunnen wellicht positieve gevolgen hebben, omdat er dan eens serieus nagedacht kan worden in het Brusselse. Door ook onze Nee te laten horen, kunnen wij de brusselse stoomwals samen een halt toe roepen. Wees eerlijk we zitten niet te
wachten op nog meer veranderingen en wetjes van deze geldverslindende machine. Samenwerking in Europa bestaat al langer dan vandaag en houd na vandaag niet op, ook niet met een Nee.
wachten op nog meer veranderingen en wetjes van deze geldverslindende machine. Samenwerking in Europa bestaat al langer dan vandaag en houd na vandaag niet op, ook niet met een Nee.
Tactisch stemmen
Het Franse "non" maakt dat Nederland kan stemmen zonder het risico te lopen om als gekke henkie van Europa te kijk te staan. We zouden onze stem nu kunnen gebruiken om de discussie in Europa in een bepaalde richting te sturen. Wat zijn de perspectieven?
Reageren is niet meer mogelijk.